FANDOM

Elias BfB studio

Elias i BfB-studio 20 minutter før resten av publikummene ble sluppet inn

BfB crew og musikere

Elias med hele BfB-crewet og musikerne i studio, 2017

Elias lunsj med redaksjonen

Elias på lunsj med BfB-redaksjonen, 2018

Kontrollrommet NRK BfB

Elias i regikontrollen

Elias på beat for beat

Elias i publikum

Elias Veine Wiig (født 27. april 1995 i Fredrikstad) er en Norsk producer, director og editor innen TV-bransjen, og jobber på EmpoTV i Ski. Han har studert TV-produksjon på Danvik folkehøgskole 2015/2016. Elias har også jobbet som digitalisør på NRK Østfold i Fredrikstad i perioden 2016-2017.

Han produserer "Filmspesial" med programleder Anders Teslo og "Filmkritikeren" med programleder Carl-Edvart Engebretsen. "Filmspesial" går ut på at programleder snakker om aktuelle filmer som kommer på kino hver uke. "Filmkritikeren" går ut på at programlederen har vært på pressevisning av en film på kino før selve premieren, og han snakker om plottet til filmen og hans meninger og gir terningkast. ("Filmkritikeren" er et innslag i "Filmspesial"-programmet), "Vi er to produsenter som bytter på å produsere selve sendingen, eller kritiker-innslaget annen hver uke". Nye episoder kommer hver fredag på Vimeo (@Empo Media), YouTube (@empotvnorway) og på Facebook-siden til EmpoTV (@empotvnorge).

Han ser mye på TikTok, og blir inspirert til framtidige prosjekter og folk han vil produsere med i framtiden.

Elias er Norges største Beat for Beat-fan, og har vært det siden 2002.

 - Det finnes veldig mange store fans av Beat for Beat, men ingen er så interessert som meg. Det er noen som har sagt til meg at de også er norges største fan, men ingen andre har fått muligheten eller fått oppleve det jeg har, så tittelen "Norges største fan" er det jeg som har. - Elias Veine Wiig, 2019

Han har vært Beat for Beat-publikummer på 43 opptak, 5 øvelser, og vært i regikontrollen når øvelsene pågår. Han får også komme innom NRK å se hele NRK-arkivet med alle Beat for Beat-programmene noen sinne spilt inn, blant annet også uklippet råmateriale med Beat for Beat-stoff, og programleder-auditionen til Atle Pettersen.

(Han har vært i publikum 1 gang i 2005, 1 gang i 2015, 1 gang i 2016, 16 ganger i 2017, 17 ganger i 2018, 8 ganger i 2019 - og skal på 7 til i juni)

- Jeg har sett alt av programmer, og jeg har til og med fått sett øvelsene og vært backstage. Jeg er gode venner med (det originale) bandet og redaksjonen, og har til og med spist lunsj med dem. - Elias Veine Wiig, 2018

27. april 2017 feiret Elias bursdagen sin i studio like før en innspilling (ble ikke vist på TV) (YouTube-video) Elias har også fått hoppe splitthopp i studio, slik Ivar Dyrhaug gjorde (YouTube-video )

I tillegg til Beat for Beat, er Elias også Norges største fan av det nederlandske prog-rock bandet "Focus". Focus er mest kjent for låtene "Hocus Pocus" (1971), "Sylvia" (1972) og "House Of The King" (1970).

Når det gjelder Beat for Beat, er jeg eneste Norges største fan. Når det gjelder Focus, er jeg en av 5 Norges største fans. De andre er Bjørn-Peder Johansen, Kjell Arne Nordli, Egil Trøa og Knut Sømme. Jeg er den yngste i Norge., forteller Elias.

Wiig har Beat for Beat-kjenningsmelodien til programmet som ringeklokke-melodi i leiligheten sin.

Elias har vært på 2 Focus-konserter, i Oslo 2014 og i Manchester 2018, og han har møtt medlemmene i bandet også. Og flere skal det bli, sier han.